Turf 24 har tagit paus och är vilande. Tack för att du besökt sajten! Till turfgame.com

Region Hijacked Minskad Storlek

Så kapades en Region

Rickshaw beskriver hur han erövrade sin Regionmedalj

I de flesta spel är det en fördel att kämpa på hemmaplan, man slipper resa och man är förtrogen med omvärlden. I Turf är det inte givet att hemmaregionen bjuder på bästa förutsättningar för att vinna sina triumfer, även om bortaplan betyder en del resande och kämpalek på främmande marker. Om den bästa taktiken är att välja hemma- eller bortaplan beror förstås på vad som ska erövras och vinnas, något som turfaren Rickshaw hemmahörande i Stockholmsregionen noterat och agerat på.

Här berättar han själv med egna ord och i personliga textrader om sina äventyr i juli då han under omgång 73 först erövrade de två tunga medaljerna Sweden Explorer och Norway Explorer. Dessa medaljer sockrade han sedan med Eventor genom att delta i Turf Open i Jönköping. Som grädde på moset lyckades han till slut också ” kapa” och gå ut med segern i den finska regionen Lounais-Suomi. Med den segern erövrade han äntligen en så hett efterlängtad Region Medalj.

”Att ta en R-medalj, dvs en regionseger, har jag länge varit sugen på. Jag är dock realist och insåg tidigt att jag är chanslös på att lyckas med detta i min egen hemmaregion Stockholm. För min del gällde det att med taktik och list hitta en svag region att “kapa” genom att utnyttja regeln som gör att man placeras i den region där man har flest takes. Då gäller det att sprida sina takes i många regioner och att ha en totalpoäng som är tillräcklig för att konkurrera om segern i åtminstone några regioner. Dock vet man i regel inte förrän ca halvvägs in i omgången vilka regioner som för tillfället är svaga, så det gäller att inledningsvis hålla många dörrar öppna. Jag gjorde ett seriöst försök att ta regionseger i Kronoberg förra året, men Jönköpings-turfaren Dacop hade samma plan som jag och vann då den regionen.

Eftersom mitt främsta mål för årets juli-omgång var att plocka Explorer-medaljerna i Sverige och Norge så fick ändå en eventuell R-medalj bli en bonus. Gotland var en av de regioner jag behövde för Sweden Explorer och då det är lättillgängligt från Stockholm så höll jag dörren öppen dit för fler dagsbesök om en R-medalj skulle vara möjlig att ta där, men El-Vis-P drog snabbt ifrån och R-medalj på Gotland kunde ganska snabbt uteslutas.

Jag gjorde också tidigt i omgången en tripp Stockholm-Helsingfors-Åbo-Mariehamn-Kapellskär, i första hand för att få nya unika zoner och nya regioner. Här hade jag då ingen som helst tanke på någon finsk R-medalj, men denna resa blev viktig och avgörande skulle det senare visa sig. I den fortsatta jakten på Explorer-medaljer gjordes nästa tripp till Jämtland och norska Tröndelag. Här såg jag en liten möjlighet att i Jämtland ta upp med kampen om R-medaljen med Östersunds-turfaren Twiggy . Hon jobbade dock på bra och jag räknade ut att det troligen skulle ha behövts två extra övernattningar i Östersund för att få tillräckligt många zoner som “tak” för det fortsatta turfandet i Stockholm och grannregionerna, så även Jämtland “släpptes” alltså, men jag var nöjd med att få med mig Sweden Explorer hem.

Nu behövdes ett besök i södra Norge för att fullborda Norway Explorer och eftersom jag har en dotter boendes i Fredrikstad kunde jag ha “base-camp” hos henne och kanske utmana om R-medaljen i Östlandet. Där är det i första hand i Oslo som det finns tillräckligt med zoner för längre rundor, annars är det mest mindre städer med i regel lågt antal zoner. I Oslo dominerade TheJonte så pass mycket att han varje dygn håvade in över 6000 p bara i pph och då är man nästan chanslös. Skulle jag ge mig ut och ta zoner i Oslo skulle jag ju dessutom “bjuda” TheJonte på ytterligare tp, så även idén om R-medalj i Östlandet skrinlades.

När jag, med en dryg vecka kvar av omgången, kollade runt i topplistorna en sista gång slog det mig att Lounais-Suomi (Åbo m omnejd) var “billig” och eftersom jag hade 37 zoner tagna där sedan mitt förra besök så behövdes det ytterligare ca 80 takes för att flyttas över på den topplistan och där ta en överlägsen ledning. Sagt och gjort, färja över till Åbo på måndagskvällen, 12 timmar till turf i Åbo och sedan tillbaka hem med färja på tisdagskvällen. Med 12 timmar i Åbo var det naturligtvis gott om tid för att ta 80 zoner, det var i stället tillgången på zoner som kunde bli problem om ingen tog zoner av mig under dagen.

För att inte hamna i nöd så åkte jag på eftermiddagen för säkerhets skull till förorten Pargas, 2 mil utanför Åbo, och tog ca 20 zoner där. Tillbaka i Åbo kunde jag sedan i väntan på färjan glida runt de sista 2 timmarna som ohotad regionledare och givetvis även som regionlord. Åbo-turfarna RiverSong och tempatti, som hittills haft en tvekamp om regionsegern, undrade nog vad som hände. Tyvärr började zonerna ta slut för mig i Åbo, annars hade jag bara 15 zoner kvar för att nå Greed-150. En kul och oplanerad bonus av mitt utspridda turfande blev att jag tog mig in på Topp-10 för “Unique zones taken”.  /Rickshaw

Turf24 genom Kajsa Anka säger
STORT TACK till
Rickshaw

Dela:Share on FacebookTweet about this on Twitter

Första var det grann regionen Södermanland som jag kapade första medalj utdelningen och sedan Nordnorge som var lite mer chansning och tur då dom låg på gränsen till att få medalj överhuvudtaget. Södermamland är inte lika svårt som hemma regionen Västmanland nu mera så den lär jag inte ta igen ;-)