Turf 24 har tagit paus och är vilande. Tack för att du besökt sajten! Till turfgame.com

0cykellyse

Bländande cykellyse kan ge böter

Blinkande eller bländande lysen på cykeln kan ge böter, skriver Göteborgsposten.

Så kallade superdioder blir vanligare.

– De lamporna bländar de flesta och ökar användandet är jag övertygad om att de kommer ställa till problem, säger en polis till Göteborgsposten.

– Då får vi börja rapportera cyklisterna som använder dem. Bötesbeloppet är 500 kronor.

Blinkande lysen framåt är inte tillåtna, även om många lysen har den funktionen. Däremot går det bra att blinka rött bakåt. Då måste lampan blinka minst 200 gånger varje minut.

Kraven på din cykel, enligt Transportstyrelsen:

  • ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
  • broms
  • en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
  • röd reflex baktill,
  • vit reflex framtill och,
  • vit eller orangegul åt sidan.
Dela:Share on FacebookTweet about this on Twitter

    Mycket bra! De där starka lyktorna är ett riktigt otyg! Jag stör mig ordentligt på folk som använder dem inne i stan

    Men en lampa som måste synas 300meter framåt enligt mig är bländande eller vid mörker? Håller med om idioter som har blinkande baklmampor även om det är lagligt så är det farligt, fast ljus ska det vara på cyklar och inte blinkande discolampor!

    Hur många av de lampor som säljs idag som inte är ljusstarka eller bländar syns på 300 meters avstånd? Många har ju bara något torftigt glödljus och syns knappt ens på 30 meter vid klar sikt så hur ska sådana samtidigt kunna lysa upp så man kan ta sig fram säkert? En ekvation som inte riktigt går ihop tycker jag.

    Kan inte lägga in länkar här som kommentar av någon anledning men jag skulle vilja tipsa om ett blogginlägg på cyklistbloggen. Sök efter cyklistbloggen och stvzo så hittar ni det, inlägget heter ”Sluta blända, köp starkare lampa”.

    Tja det är faktiskt inte förbjudet, citerat från Facebook:
    ”@Carl Larsson” Häll upp i chipsskålen, knäck bärsen, för nu blir det lagtextfest!

    Är blinkande ljus endast för utryckningsfordon?

    Såhär säger kap 23, VVFS 2003:22 ”Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning”. TSFS 2009:31 upprepar att cykel/fordon inte får ha larmanordning. De syftar alltså antagligen inte på stöldlarm som jag trodde först, men det kanske inte heller är okej? Obs mycket viktig fråga.

    Till svaret då. Blinkande framlampor har oftast inte ljudanordning, så jag skulle säga att de inte är larmanordningar. Se bara upp med att plinga i ringklockan under en längre tid, typ i takt med ljuset, då åker ni dit!

    Kraven som en cykelbelysning framtill skall uppnå enligt TSFS 2009:31

    ”strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan
    ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller”

    ”lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna
    ses på ett avstånd av 300 meter.”

    Blinkande framljus kan vara okej. Så sluta skrämmas utan att ha stöd i lagen och GP börja källhänvisa. Men självklart använd också sunt förnuft och följ åtminstone lite grann den allmänna uppfattningen.

    http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf
    https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-31.pdf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *